Fimpa bil-missbruket

bilrokare.bmp

Jag sprang förbi City Gross igår. Jag blev omkörd av en merca diesel innehållande äldre man i keps. Jag kunde se honom handpumstanka sin diesel på gårdsplanen med traktorfotogen. I vintervädret är min näsa extra känslig och mercan lämnade en stor och långvarig odör efter sig. Vid affären gled en Volvo 164 modell -88 ut på silkesvägen. När han skulle ner på 127an gasade han häftigt och lät bakvagnen svaja över vägens bredd i det hala väglaget. En ny stank av förbrännd och oförbrännd bensin okuperade näsan ända ner mot Schenkers åkeri. Jag tänkte igen på att drivmedlet är för billigt och på hur länge skall det vara tillåtet att bara spy ut alla avgaser och Co2 efter eget val? Precis som om det var en mänsklig rättighet att skita ner. Jag har läst om hur Vattenfalls kolkraftverk i tyskland skall bli “rena” genom att lagra Co2 i marken istället för att släppa ut den i luften. Skall vi sätta en påse på avgasröret och tanka tillbaka Co2 när vi fyller på med mer bensin? Det känns som att vi likt med avfallet från kärnkraften skall lagra skiten från vår “civilisation ” i jordens hålrum för att bli ofarligt långt efter att mänskilgheten har dött ut.  Vår livsstil är som ett kollektivt missbruk, ett beroende som vi är oförmögna att bryta trots att det gör oss och andra livsprocesser illa.

rokare.jpg

Det är som med tobaks missbruket. På 50-talet var ciggen i mungipan ett tecken på frihet och framgång. I takt med att tobakens skadeverkningar blivit kända har bruket försvårats och reglerats med lagar. Vi kan jämföra med bilmissbruket. Man försökte minska antalet partiklar i röken med hjälp av filter på ciggen, på bilen blev det en katalysator eller partikelfilter. Man tog fram light tobaksprodukter som inte skulle innehålla så mycket gifter, nya bilar konstruerades som bara skulle släppa ut 120grC02 /km för att få kallas Miljöbil. Det blev rökförbud på offentlig plats och i restauranger, i vissa tyska städer får man inte åka in med dieselbilar utan partikelfilter. Andra produkter tas fram för att ersätta nikotinberoendet, tuggummi / plåster  för dem som slutat röka, andra bränslen tas fram tex E85, rapsdiesel men ännu har det inte kommit något för dem som inte kan vänja sig av med onödigt bilkörande. En körsimulator i full skala att koppla till datorn kanske. Ett tag var det inte tufft längre att röka, rökarna blev lovligt villebråd för alla. De största bilarna och Storstadsjeeparna är idag inte OK att köra med i mångas ögon. Tyvärr har tobaksbruket åter ökat bland ungdommar kanske för att det åter blivit en provokation mot det etablerade samhället. Kanske blir det en naturlig trend bland de rökande ungdommarna att i ren protest mot de präktiga miljöivrarna  köra de största och törstigaste bilarna igen? Vi har alltså inte lyckats utrota missbruket av tobak trots lagstiftning och trots ökande priser. Ciggen blir en identitet som rökaren försvarar med sitt liv. Missbruket av bilkörandet, beroendet av att nöjesköra och identifikationen knuten till bilen är ett kulturellt förankrat beroende.

 

Vi har ju annat på samma associationslista; alkoholen. En drog som verkligen påverkar hälsa och livskvalitet för den beroende och de medberoende runt omkring. Man kan ta ett glas vin till helgmaten men inte hela flaskor varje dag. Det finns en liknande utveckling runt försöken att minska på alkoholmissbruket men det verkar ännu svårare än med tobaken.  Alkoholen är så grundmurad i vår kultur att alla försök att minska dess missbruk mer framstår som “det-skall-se-bra-ut-aktiviteter”. Att dricka vin till helgmaten är väl som att använda bilen för att åka från A till B med miljöhänsyn. Fylla var helg är som att åka tor Värnamo-Stockholm för att titta på bio.

 

Således räcker det med att göra bensinen dyrare och vägskatten högre för törstiga bilar? Nej jag tror inte det längre, det är ett bilberoende ett bilmissbruk vi har att göra med  Vi behöver nog ett tuggummi som ersätter behovet av att åka ut och gasa bara för nöjes skull. Kanske skall vi ha en motbok, likt alkoholen på 30 talet där vi får kvittera ut vår C02 ranson när vi tankar eller om vi nu inte brukar bilen så mycket kan vi ju sälja vår ranson till de mer beroende. Nu protesterar vän av ordning likt Albert Engström om spriten “Kräftor kräva dessa drycker”!! “Bilen och lastbilarna behövs för att hålla samhället igång”  eller “Utan bilen stannar sverige”. Behovet av att transportera gods och människor finns där och behövs men jag tycker att missbruket idag av bilkörning är alldeles för utbrett för att rättfärdigas med dessa argument. Gå ut själv och titta på vägarna. Hur många sitter det i varje bil, hur många kör i 70 på landsvägen för att spara på drivmedel, hur många cyklar eller går i stan, är stan byggd för människor eller för bilarna, hur många använder sin bil som penisförlängare och maktattribut …..?

 Jag då jag har 2 bilar!? varav en husbil!! Det är sant men jag har sprit i skåpet också utan att dricka varje månad. De gånger jag kör är det absolut nödvändigt dvs när det är kulingvarning på västkusten.