Miljarderna rullar till “marknaden”

vw-1l.jpg?

Jag förundras över de krafter som finns för att rädda en döende företeelse; stora dyra törstiga bilar. 120 miljarder går till GM Chrysler o Ford  för att de skall kunna fortsätta sin tillverkning tills Obama får ta över problemt. Då vill de ha 300 miljarder till….till vadå och sedan då? Obama kanske vill använda denna kapacitet för tillverkning av solpaneler och vindkraftverk eller som Mats Leijon vill Vågkraftverk. Oj vilken sprutt det skulle få.Jag tror att prioriteringsgången för en bilköpare ännu är; fräck, snygg, kraftfull, muskulös, färg, design, identitet…..säkerhet……ekonomi………………………….miljövänlighet. Det dröjer nog ett slag till inann prio går i andra riktningen även om jag tycker att min Yaris är både fräck o muskulös. VD för svensk bil sa idag att det kommer att säljas mindre andel miljöbilar när premien om 10,000 tas bort 2009. Detta stöder min teori ovan. Hoppas jag och Vd för svenska bil har fel. När vi har prio med miljövänlighet först kan vi köpa VW´s 1L som tar 1 liter på 10 mil! eller elbilen för 35000 med en vindgenerator station för uppladdning.  Allt enligt programmet 2020. bil-o-vind.jpg

Vår industri minister vill låna ut 25 miljarder samt satsa 3 miljarder på utveckling av miljölbilar. Hon verkar väldigt glad av denna ljusa idé. Nu är det väl så att ALLA länder med biltillverkning inom gränserna gör just det samma. Konkurrensen kommer att bli dödande! Volvo Saab är redan efter i det racet. Det bilindustrin är bra på är att rationalisera i produktionsprocessen, arbeta med kvalitè och förbättringar i produkt o tillverkning. De har starka utvecklingsorganisationer och spetskompetens inom många områden samt en underleverantörs brigad som snabbt kan anpassa sig. Nu är det annan produktion som skall till! Sådant som passar in i ett hållbart samhälle. Kanske kan de bedriva sjukvård? Landstingen är lååååångt efter då det gäller kvalité och fokus på kärnverksamheten. De kan i alla fall konsulta inom Landstingen samtidigt som de ställer om för tillverkning av solpaneler, solceller, geovärmeanläggningar o vindkraft.Samtidigt med dessa rubriker om alla miljarder ser man att

Sjukhuset i Lund måste spara 37 miljoner före årsskiftet.
En mycket stor del, 22 miljoner, ska sparas vid den onkologiska kliniken. Det kommer att förkorta livet för en grupp cancerpatienter. “

Kan detta stämma? Är det 37 miljoner inte miljarder 37 miljoner jfr 28.000 miljoner`! Är det så att samhället blir hårdare när det stramar till och man inte kan köpa det man inte behöver längre? Finns bara omtanken då plånboken är full? Måste vi säga till patienterna ” Nej tyvärr vi kan inte behandla dig för pengarna har gått till biltillverkningen!. Det är denna tärande sektor som inte tillför utan bara äter upp kakan. Varför tillför inte vi som jobbar i vården något värde till samhället? Vi tjänar pengar, fyyy men vi betalar skatt och köper miljöbilar är inte det bra? Om ett läkemedelsbolag skulle få det svårt, Astra Zeneca kan inte sälja sin medecin för folk är för friska eller vill inte äta skiten längre, de motionerar istället. Skall vi då gå in med miljarder för att fortsätta produktionen av skitmedeciner? Kostnaden för läkemedel går ju till stor del över skattsedeln så det kanske bara är bra om Astra går i putten? Alla de jobben då?  Vidare!“En äldre kvinna har hittats avliden i sin lägenhet på ett särskilt boende i Karlskrona Kvinnan misstänks ha legat död i sex veckor.”  Är detta också en resursfråga eller bara det att vi lämnat den gamla att dö eftersom hon ville det? Är det förbjudet att hälsa på? eller att titta till? “Vi måste se till att de gamla har en meningsfull vardag” så någon på TV nyheterna. Jag kände att det var sant, vi förvarar tills det är dags för skorstensuppskjutet men sedan tänkte jag; “Alla vi andra då vem skall se till att vi har ett meningsfullt liv”? Vi själva så klart! Jag vill inte höra på religiösa trubadurer, sjunga altsång och knyppla mattor när jag blir gamal. Jag vill sitta vid havet och se seglen, ta en vinare och kolla en snuskig film inann jag somnar. Hu vad hemskt om andra skall bestämma vad som är min livsmening. Släpp inte livets mening till vårdapparaten! Ta din gamla tant och gör tilsammans det du vet att hon gillar, om DU vill. Annars kan du skita i det! Hon har nog fullt upp med sitt. Nästa rubrik  Samtidigt som varseln fortsätter att dugga tätt väntas börsföretagen dela ut lika många miljarder till aktieägarna som man gjorde i våras. ” 118 miljarder! Kapitalisterna tar in pengarna samtidigt som staten, folket garanterar industrin mer pengar. Man slutar inte att förundras. Är det av denna orsak som grekerna för inbördeskrig mot en korrumperad regering?  Så gör inte svenskarna eller hur. Hur skall kapitalisterna ha det? Skall marknaden få sköta sig själv så länge det går bra sedan kan staten, folket städa upp när det går illa?Sverige rycker nu ut för att hjälpa Lettland, som är i akut ekonomisk kris. Tillsammans med IMF och EU ska Sverige låna ut pengar till landet. ” Troligen flera 100 miljarder kronor eftersom svenska banker redan har lånat ut lika mycket och då skulle ju de drabbas om Lettland inte klarar av sina finanser. Det är alltså inte pga välvilja till Lettland utan till försvar för de svenska bankerna och deras trovärdighet som insatsen görs.

Jag kan bara förundras och se på hur människan beter sig. Vilka vinnande Darwinistiska gener i oss är det som styr denna utveckling? Man får huka sig och se vad som händer.

2 thoughts on “Miljarderna rullar till “marknaden””

  1. Kul om astrazenica… det skulle ju vara intressant att se vad som h?nde om vi pl?tsligt blev friska och samtidigt kr?vde av staten att g? in och r?dda l?kemedelsindustrin. Eller om ?kattraktionerna p? Liseberg en efter en skulle rosta s?nder och bli fullst?ndigt livsfarliga att ?ka i. Folk skulle inte betala sina 300 kr p? ett ?kpass, men vi skulle troligen kr?va att staten gick in och gav pengar till de anst?llda som kollar om b?ltet sitter ordentligt sp?nt p? de som ?ker. Eller?

    aprop? hela denna problematik, som kanske mest g?r att applicera p? bilar, s? l?ser jag nu en h?rlig bok: “Ecocities” av Richard Register. F?rst tyckte jag han var en utopisk kn?ppg?k, nu dr?mmer jag om hans visioner p? n?tterna. Men l?t mig b?rja med lite annat som fallit ?ver mig p? sistone.

    Man talar ibland om teknisk plasticitet och ?syftar d? utveckling och anv?ndning av befintlig teknik. Ist?llet f?r att t?nka runt, t?nka nytt, t?nka b?ttre v?ljer vi att bergfast h?lla oss till den teknik som finns och f?rs?ker g?ra den mer effektiv. Givetvis finns undantag, men exempelvis med bilar ?r det grymt talande. En kurskamrat h?nvisade till v?r of?rm?ga att t?nka nytt och sa att m?nniskans kamp att r?dda sig sj?lv n?rmast kan liknas vid en tv?ngstr?jsf?rsedd psykopat som ska r?dda sig sj?lv. Vi har inte utifr?nperspektivet, vi har s? sv?rt att t?nka nytt. Och det ?r h?r Register kommer in i bilden.

    Ju mer jag l?ser desto mer k?nnar jag att… “nej, inte milj?bilar. Inte elbilar eller biogasbilar. Bilismen ?r s? sjuk att den inte ska utvecklas och r?ddas, l?t mig ta mig till alternativa samh?llen!” Register ger flera s?dana.

    Samh?llen idag ?r uppbyggda kring bilar. Om en varelse fr?n mars kom hit och skulle leta upp Tellus ledare skulle den troligen tala med en mullrande lastbil. Och vi kommer ha j?ttesv?rt att t?nka utanf?r bilbehovet s? l?nge v?ra st?der ser ut som de g?r. Enligt Register m?ste vi riva eller bygga om skiten fullst?ndigt, f?rst d? kan vi bli friska. Befintliga strukturer och byggnader l?ser oss fullst?ndigt.

    N?v?l, vad ?r d? s? d?ligt med bilar att de inte b?r f? finnas ens i milj?v?nligt skick (mer milj?v?nligt, fr?gan ?r v?l om de kan bli milj?v?nliga?) F?r den som kan sin stadshistoria och kan lite om problemet med st?der ?r det ingen nyhet att “sprawl” ?r ett stort problem f?r milj?n. Att st?der v?xer okontrollerat och sprider sig ?ver omgivningarna i ilfart fullst?ndigt utan effektivitet eftersom det som byggs ofta ?r flotta villor f?r 3 personer. Hur som helst. sprawl kom till f?r att bilen kom till. Pl?tsligt kunde man ?ka l?ngre och bo l?ngre bort. Mark tas i anspr?k och ekosystem f?rst?rs. Gr?na ?ngar blir till asfalt. Och f?r varje effektivisering av bilarna kommer folk kunna k?ra mer och billigare. Man kommer kunna k?pa billig mark utanf?r staden och bygga sitt hus och bidra till sprawl. Och med den nya sprawlen kommer g?ra att fler bilar kr?vs, bilar som sedan m?jligg?r mer sprawl. Det blir en positiv feedbackcykel. Mer och billigare biogasbilar ger samma m?ngd utsl?pp som idag. Mer och billigare elbilar st?ller h?gre krav p? elkraftverk. Samh?llet blir inte renare. Sj?lva ekvationen att tunga bilar (det bilen f?rflyttar ?r ju rent procentuellt egentligen bara sin egen tyngd, det ?r ju vansinne att det tyngsta en m?nniska ?ger ofta ?r bilen som ska f?rflyttas mest av alla ?godelar) accelereras till j?tteh?ga hastigheter motverkande flertalet av fysikens lagar ger det sj?lvklara att det kr?vs massvis energi. Och denna m?ste komma n?gonstansifr?n. Nej slopa bilismen.

    Ytterligare ett par sk?l:
    M?ngder av m?nniskor d?r i trafiken pga bilar (?nd? ser vi n?stan en f?rlust av en v?n/familjemedlem som om gud kommit ner och d?dat personen… s?llan v?nds n?got agg alls mot bilismen som ligger bakom.)
    M?ngder av m?nniskor d?r av luftf?roreningar fr?n bilen.
    Vatten f?rorenas n?r det rinner ?ver oljiga, sala v?gar.
    Massvis av tid anv?nds f?r att sitta i bilk?er, v?nta p? reparationer, f?rs?ka k?pa/s?lja bilen, byta d?ck, tv?tta, polera, laga, arbeta f?r att kunna k?pa bilen samt bes?ka sjukhuset eller kyrkog?rden f?r att bes?ka bekanta som drabbats av olycka. (r?knar man p? en bils hastighet, kontra den tid man l?gger p? den, blir hastigheten inte h?g. 5 km/h har n?gon r?knat ut.)
    Massa pengar l?ggs varje ?r p? att ?tg?rda alla problem bilismen f?r med sig. Olika saker g?r till slut att amerika l?gger 1 440 miljarder kr (sju g?nger s? mycket som det kostar att ?tg?rda Katrinas framfart). Pengarna kunde givetvis ha anv?nts till att utveckla alternativ till detta.
    Bilar bidrar verkligen till att m?nniskor v?xer ifr?n varandra. Vi kan h?lla oss f?r oss sj?lva i v?r egen lilla bubbla och sk?lla p? andra som k?r d?ligt (bilismen och sprawlen hade kanske inte fungerat om det inte funnits en tv i hemmet som gav det utbyte med andra som v?l ?nd? beh?vs f?r folk?)
    Och s? avslutningsvis det faktum att v?ldiga olyckor kan ske med tankbilar, l?ckande bensinpumpar mm. En olycka i mexico 1992 skedde f?r att l?ckande olja kommit ner i avloppet och f?rorsakade en enorm explosion som d?dade hundratals m?nniskor. Ingen beskyllde bilismen.

    T?nk om, t?nk nytt. kan vi inte komma p? ett b?ttre s?tt att leva?

  2. Mycket ntressant! Sprawl?! Republikanerna i senaten verkar ha l?st Ecocites f?r de ville inte ha n?got r?ddningspaket till biltillverkning, det r?stades ned. Facket h?ll p? sina l?ner och mister hela kakan, vanlig m?nsklig primitiv reaktion.
    Om vi inte har bilar 5km/tim kan vi ju cykla 20km/tim? Eller skall vi inte ?ka alls? Resandet har dock bidragit till att vi k?nner varandra b?ttre inte bara sk?ningarna utan ?ven tyskar, spanjorer o nu senast kineser. Det har bidragit till minskad fr?mlingsfientlighet o mer samarbete. Jag antar att t?g o b?t skulle vara OK eller skall vi bli d?r vi f?ds med en cykel som v?rlds fordon? cykel p? land o windsurfing p? vattnet?
    L?skigt att vi accepterar d?dsfall i trafiken som om det tillh?r det naturliga eller s?dant som bilismen orsakar som ofr?nkomligt. Om sprawl o TV inte fanns skulle vi bo t?tare i ?ventyrslandskap ? och umg?s med varandra!! Vilken tanke.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *